يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۱۹ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه،  به طور قطع بسیاری از شما مخاطبان، با فیلم هایی در فضای مجازی مواجه شدید که حکایت از نحوه مقابله با حوادثی را دارد که ممکن است برای هر کدام از ما پیش بیاید؛ حوادثی که اگر آمادگی یا اطلاعات کافی در مورد نحوه برخورد اصولی با آن را نداشته باشیم ممکن است اتفاق ناگواری را برایمان رقم بزند.

از رفتن به دل حریق تا حس انسانیت در فضای مجازی؛ آرزوی همیشگی یک آتشنشان | وقتی آقای بلاگر به طور اتفاقی در حادثه ای با برادرش مواجه می شود!

یکی از چهره‌های سرشناسی که این روز‌ها بعنوان یک بلاگر محبوب در فضای مجازی، با تولید محتوای جذاب حسابی در فضای تلگرام و اینستاگرام ویدئوهایش وایرال می‌شود، کسی نیست جز افشین فلاح زاده؛ آتشنشان جسوری که در مدت حضورش در اینستاگرام بیش از ۳۸۰ هزار دنبال کننده، محتوای او را می‌بینند و آموزش هایش را به اشتراک می‌گذارند.  

به همین بهانه ، خبرنگار دیباچه به سراغ این آتشنشان رفت تا در یک گپ خودمانی بیشتر با او آشنا شویم: 

افشین فلاح زاده خودش را ابتدا اینطور معرفی می کند : متولد سال ۱۳۵۴ و ۴۸ ساله هستم. دو پسر دارم که فرزند بزرگم ۲۰ ساله و دیگری ۱۴ ساله است. ۲۵ سال سابقه کار در آتشنشانی دارم و در سخت ترین منطقه عملیاتی تهران که شلوغ ترین و حساس ترین نقطه عملیاتی حریق و حادثه به حساب می آید فعالیت می کنم.
فلاح زاده در مورد اولین جرقه های آتشنشان شدنش اینطور بیان کرد: یکی از دلایل آتشنشان شدنم این است که از بچگی علاقه زیادی به این کار داشتم و از همان موقع و زمانی که بزرگ تر شدم، هنگامی که حادثه ای رخ می داد تلاش می کردم به اطرافیان و دوستان و حتی مردم کمک کنم؛ به طوری که اگر فردی با موتورسیکلت تصادف می کرد، سعی می کردم به فردِ حادثه دیده کمک کنم و این موضوع به خاطر حس انسان دوستانه و امدادرسانی ای است که همیشه همراه من بوده است و هنوز هم بعد از ۲۵ سال، این عشق و علاقه در وجود من نمایان است و اگر به قبل برگردم و بخواهم شغلی را انتخاب کنم باز آتشنشان خواهم شد.
با این وجود، اگرچه دو پسرم برای کار من احترام زیادی قائل هستند، اما علاقه ای به فعالیت در این حرفه ندارند. پسر بزرگم ورزشکار است و به صورت حرفه ای در یکی دو تیم معتبر والیبال بازی می کند و پسر کوچکم هم، فعالیتش در دو حوزه ورزش و موسیقی است.

از رفتن به دل حریق تا حس انسانیت در فضای مجازی؛ آرزوی همیشگی یک آتشنشان | وقتی آقای بلاگر به طور اتفاقی در حادثه ای با برادرش مواجه می شود!

این آتشنشان با اشاره به سختی حرفه آتشنشانی تصریح کرد: کار ما سختی زیادی دارد؛ به طوری که شاهد حادثه های تلخی هستیم که افراد به دلیل اتفاق ها، بی احتیاطی ها، سهل انگاری ها، رعایت نکردن اقدامات ایمنی و اشراف نداشتن به این موارد، دچار آسیب های جدی می شوند و جان خود را ازدست می دهند که واقعاً برای ما آتشنشان ها تلخ است و در مقابل، شاهد خاطرات شیرینی هم، در حرفه مان هستیم که از آن جمله می توانم به نجات دادن افراد از حادثه های سخت و دود، شعله ها و جلوگیری از خسارت های میلیاردی اشاره کنم که وقتی مردمِ با محبت از ما تشکر می کنند، همه تلخی ها جای خود را به شیرینی های کاری می دهند.

او با بیان خاطره ای تلخ یادآور شد: مدتی پیش، با یک تماس عازم منزل خانمی ۵۸ ساله شدیم که با وجود بیماری قلبی تنها زندگی می کرد و با قفل شدن درب سرویس بهداشتی منزلش و این که نتوانسته بود آن را باز کند، سه روز در آن جا مانده بود و پس از اطلاع همسایه ها و تماس آن ها و به محض باز کردن دربِ سرویس بهداشتی با جسد او روبرو شدیم که واقعاً تلخ و غم انگیز بود. این در حالی است که اگر این خانم به نکات ایمنی و پیشگیرانه اشراف داشت و آن ها را رعایت می کرد، این اتفاقِ غم انگیز برای او نمی افتاد. چون بارها، هم از طریق ویدیوهایی که در صفحه مجازی ام برای آموزش نکات ایمنی و پیشگیری از حوادث منتشر می کنم و هم در توصیه هایم در فضای حقیقی به دوستان هشدار می دهم، ‌اگر تنها زندگی می کنند و می خواهند از سرویس بهداشتی استفاده کنند یا درب آن را به طور کامل نبندند و قفل نکنند یا اگر اصرار به انجام این کار دارند حتماً تلفن همراه و وسایل ضروری و تعمیراتی را ببرند تا در صورت بروز اتفاق و مشکلی بتوانند یا دیگران را در جریان قرار بدهند و یا این که خودشان مسئله پیش آمده را برطرف کنند.

« فلاح زاده » با اشاره به خاطره تلخی که برای یکی از نزدیکان خود اتفاق افتاده بود، گفت: یک سال و نیم پیش بود که با ایستگاه ما تماس گرفتند و گفتند که باید در محل تصادف در خیابان نواب حاضر شوم و سپس، به آن جا رفتم و با برادر و زن برادرِ خودم روبرو شدم که در این حادثه، برادرم ضربه های متعددی دیده و زنِ برادرم هم وسط اتوبان افتاده بود و متأسفانه، جان خود را ازدست داد. در حالی که ایشان مثل خواهر خودم بودند و این بدترین و تلخ ترین حادثه کاری بنده در طول بیش از دو دهه فعالیتم به عنوان آتشنشان بود. چون با مصیبت خانواده ام جلوی چشمانم روبرو شدم.

این آتشنشان با بیان یکی از خاطرات شیرین کاری خود ادامه داد و گفت: با توجه به این که بنده فرمانده شیفت هستم و در ایستگاه به صورت مداوم برای همکاران کلاس های ایمنی و پیشگیری برگزار می کنم یک بار در حال برگزاری این کلاس بودم و به طور پیاپی به آن ها نکات ایمنی، حریق و کاربلد بودن را گوشزد می کردم که در حین کار با نشتی گاز در آشپزخانه روبرو شدم و درواقع، یک بی احتیاطی بنده باعث شد تا موهایم با شعله های گاز بسوزد و دقیقاً مثل اکبر عبدی در فیلم اجاره نشین ها شده بودم ( می خندد)  که همین اتفاق منجر شد تا همکاران بعد از سال ها، این خاطره را تعریف کنند و به آن بخندند.

این آتشنشان افزود: یکی دیگر از خاطرات شیرین بنده در حین انجام کار این بود که یکی از جراحان معروف زیبایی با ایستگاه ما تماس گرفتند تا به محل حادثه اعزام شویم. وقتی رسیدیم، دیدیم که انگشت دست یک آقا در طبقه چهارم ساختمانی داخل زبانه درب گیر کرده است و با این وجود، هرقدر به او می گفتیم چه اتفاقی افتاده؟! می گفت که چیزی نشده است. در نهایت، به این آقا گفتم که آمده ام به شما کمک کنم. چون نگران بود و می گفت آبروی من نرود و وقتی درمورد این اتفاق صحبت کرد متوجه شدیم که ۶-۵ساعت، انگشتانش داخل زبانه درب گیر کرده است ولی با این وجود، تأکید می کرد کسی متوجه این قضیه نشود و آبرویش حفظ شود. به همین دلیل، ما به صورت سانتی متری شروع به خارج کردن انگشتانش کردیم تا جایی که عملیات پنج دقیقه ای به مدت دو ساعت طول کشید و آن اتفاق به خیر گذشت.

فلاح زاده، درمورد اهمیت ویژگی شجاعت برای آتشنشان شدن و ماندن در این حرفه گفت: بعد از عشق و علاقه، شجاعت داشتن برای آتشنشان شدن بسیار مهم است؛ به طوری که فرد باید ببیند این ویژگی در وجودش هست؟! چون واقعیت این است که در وجود همه انسان ها ترس قرار دارد و به همین خاطر، اگرچه افراد زیادی درصدد ورود به کار آتشنشانی برآمدند اما نتوانستند در دل حریق بروند و در این حرفه دوام بیاورند و این نشان می دهد که شجاع و دلیر بودن و ایثارگری باید در وجود فرد باشد تا بتواند سختی کار را تحمل کند.

از رفتن به دل حریق تا حس انسانیت در فضای مجازی؛ آرزوی همیشگی یک آتشنشان | وقتی آقای بلاگر به طور اتفاقی در حادثه ای با برادرش مواجه می شود!

این آتشنشان درمورد صفحه مجازی خود و آموزش های مفیدی که در حوزه ایمنی و پیشگیری از حوادث به مخاطبان خود ارائه می دهد، تأکید کرد: صفحه شخصی بنده در اینستاگرام تنها صفحه آموزشی است که به موضوعات ایمنی و پیشگیری می پردازد. این در حالی است که آموزش ها و نکات این چنینی، بار مسئولیت زیادی برای صاحب صفحه دارد. چون باید به همه نکات ارائه شده رسیده و آن ها را تجربه کرده باشد تا مردم به حرف هایش در این خصوص اعتماد کنند. زیرا کوچک ترین خطایی و یا برداشت نادرست از نکات ارائه شده صدمات جبران ناپذیری به همراه دارند و در این میان، نه تنها با جان انسان بازی می شود بلکه حواشی زیادی به دنبال خواهد داشت.

او درمورد ایده صفحه مجازی خود و آموزش ها و استقبال مردم از آن تصریح کرد: یکی از دغدغه های بنده برای فعالیت در صفحه مجازی این بود که با خودم فکر می کردم آتشنشان های زیادی که کاربلد و حرفه ای بودند و تجربه و دانش زیادی داشتند از این حرفه بازنشسته شدند و پس از خداحافظی، هیچ‌گاه از علم و تجربه آن ها در حوزه آتشنشانی استفاده نشد. به همین دلیل، با توجه به این که تا چند سال آینده بازنشسته می شوم، ترجیح دادم چنین صفحه ای را در فضای اینستاگرام داشته باشم و به انتقال تجربیات و نکات آموزشی مفید در زمینه پیشگیری و ایمنی بپردازم. زیرا نود درصدِ حوادثی که در حال حاضر رخ می دهند به خاطر آگاهی نداشتن و آموزش ندیدن افراد است و در این مدت هم، بازخورد آن ها را مشاهده کرده ام؛ به طوری که مخاطبان صفحه ام می گویند حتی با کوچک ترین اطلاع رسانی ها و نکات آموزشی از حوادث متعددی پیشگیری شده و همین موضوع به کاهش آمار بروز حوادث تلخ کمک کرده است.

از رفتن به دل حریق تا حس انسانیت در فضای مجازی؛ آرزوی همیشگی یک آتشنشان | وقتی آقای بلاگر به طور اتفاقی در حادثه ای با برادرش مواجه می شود!

این آتشنشان گفت: یکی از دلایلی که باعث شده است تا بنده به عنوان آتشنشان به فعالیت در صفحه شخصی ام ادامه دهم و دوام بیاورم بازخوردهای خوبی است که از مردم دریافت کرده ام. زیرا این صفحه، نه تنها هیچ گونه درآمدی برای بنده به همراه ندارد، بلکه هیچ مقامی هم از آن بدست نیاورده ام و صرفاً آموزش و انتقال تجربه ها به مردم کشورم بوده که دعای آن ها بدرقه راهم است؛ به طوری که روزانه، پیام های متعددی از مردم دریافت می کنم که آموزش های موجود در صفحه باعث شده اند جان مادر، فرزندشان و یا عزیزانشان را نجات دهند و حتی بعضاً این پیام ها با گریه همراه است و یا این که با گل و شیرینی برای عرض تشکر آمده اند. زیرا می گویند که اگر آموزش و ارائه نکات شما نبود نمی توانستم مادرم یا فرزندم را از خفگی نجات دهم. در نتیجه، همه این پیام های امیدبخش و تعامل با آن ها باعث دلگرمی بنده برای ادامه دادن فعالیت در چنین صفحه ای با بار مسئولیت سنگین شده است. چون فشار کاری، زندگی و خستگی ما بسیار زیاد است. اما این لطف خداوند است که باعث شده است تا دعای خیر مردم همراه بنده باشد.

از رفتن به دل حریق تا حس انسانیت در فضای مجازی؛ آرزوی همیشگی یک آتشنشان | وقتی آقای بلاگر به طور اتفاقی در حادثه ای با برادرش مواجه می شود!

فلاح زاده با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی آتشنشان ها ادامه داد: هیچ آتشنشانی به اندازه زحمت زیادی که می کِشد و از همه مهم تر با جانش بازی می کند درآمد کافی ندارد و مبالغی که دریافت می کند یک هزارم سختی هایی که متحمل می شود هم، نیست و واقعیت این است که آتشنشان ها به خاطر حس انسان دوستانه، غیرت، فداکاری و علاقه زیادی که به فعالیت در آتش نشانی دارند توانسته اند دوام بیاورند.وگرنه با این تورم و گرانی ها حقوقی ندارند و به همین دلیل، اغلب همکاران آتش نشان با سیلی، صورت خود را سرخ نگه می دارند و اغلب آن ها در حاشیه تهران مستأجر هستند. اما خدا را شُکر، قول هایی داده شده است که سهمیه ای برای همکاران درنظر گرفته شود بلکه بتوانند تا یکی دو سال آینده صاحب خانه شوند.

از رفتن به دل حریق تا حس انسانیت در فضای مجازی؛ آرزوی همیشگی یک آتشنشان | وقتی آقای بلاگر به طور اتفاقی در حادثه ای با برادرش مواجه می شود!

این آتشنشان درمورد آرزوی خود یادآور شد: آرزوی بنده این است که افراد زیادی صفحه شخصی ام را دنبال کنند نه به این جهت که معروف و شناخته شده و پولدار شوم و بگویم چند میلیون دنبال کننده در فضای مجازی دارم. بلکه به این خاطر که افراد زیادی از هموطنانم بتوانند نکات ایمنی و پیشگیری از خطرات احتمالی را یاد بگیرند چراکه اگر هر یک از آن ها بتوانند از این مطالب استفاده کنند تا حد زیادی، از بروز خطرات و حادثه های تلخ جانی پیشگیری خواهد شد و آن ها می توانند ایمن زندگی کنند. زیرا همه این اتفاق ها به خاطر نبود آگاهی است.

گفت و گو از فاطیما میرزایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳